Koła dwumasowe
są obecnie montowane praktycznie w większości nowych samochodów. Są to podzespoły dosyć istotne z punktu widzenia pracy układu przeniesienia napędu, a dodatkowo przyczyniają się do podniesienia komfortu jazdy. Podstawowym zadaniem koła dwumasowego jest tłumienie drgań generowanych przez silnik samochodu podczas jego pracy.
Gdyby koła dwumasowego nie było, znaczna część wibracji spowodowanych nierównomierną pracą silnika przenosiłoby się na samochód, obniżając tym samym komfort jazdy. Koło dwumasowe, jak sama nazwa wskazuje, składa się z dwóch niezależnych w stosunku do siebie mas, z możliwością ich wzajemnego obrotu o pewien kąt. Wewnątrz koła dwumasowego najistotniejszym elementem są odpowiednio ukształtowanej i wyprofilowane sprężyny, których zadaniem jest amortyzacja i tłumienie drgań skrętnych. Oprócz tego wewnątrz dwumasy znajdziemy łożyska lub tuleje, specjalne ślizgi oraz smar odporny na wysokie temperatury. Dbałość o dobrą kondycję koła dwumasowego jest istotna nie tylko z uwagi na komfort jazdy ale również dlatego, iż ten właśnie podzespół zapewnia ochronę skrzyni biegów przed nadmiernymi przeciążeniami. W naszej wieloletniej praktyce spotkaliśmy się z dużą ilością przypadków, gdy kierowcy lekceważyli objawy zużytego koła dwumasowego odkładając naprawę na później i całkowicie niszczyli sobie skrzynie biegów, a w kilku nawet przypadkach spotkaliśmy się nawet z ukręconymi wałami korbowymi.